Nederland telt tienduizenden webwinkels. Het overnemen van een webshop is dus helemaal geen gek idee. Door het overnemen van een webshop is het mogelijk uw bestaande onderneming een boost te geven en verder te laten groeien. Daarnaast is het een laagdrempelige manier om te starten met (online)ondernemen.
Het is natuurlijk ook altijd mogelijk om zelf een webshop te starten. Het kans op succes ligt dan echter wel iets kleiner. Bestaande webshops zijn vaak al tegen diverse kinderziektes aangelopen en hebben dit al verholpen. Tien jaar geleden waren klanten niet zo moeilijk als ze vandaag de dag zijn. Komt een bestelling één dag te laat binnen en je kan al rekenen op een boze mail van een klant.
Daartegen is het doen van online aankopen de laatste jaren wel ontzettend toegenomen en is het vandaag de dag heel normaal geworden om zelfs boodschappen online te bestellen. Dit is natuurlijk ontzettend positief als jij een webshop wilt overnemen en begint met onlineverkopen.
Wat is een webshop nou eigenlijk waard
Het waarderen van een internetbedrijf is doorgaans wat moeilijker dan bij een ander bedrijf. Een webshop heeft vaak geen tastbare waarde zoals een pand of een stabiel verleden met omzet en winst. Webshop waarde bepalen is dus vrij lastig doorgaans. Dit betekent echter niet dat een webshop geen waarde heeft.
De waarde van een webshop wordt bepaald aan de hand van klantendata, zoekmachinepositie (SEO) en natuurlijk de omzet- en winstprognoses. Vaak wordt er bij het waarderen van een webshop gekeken naar het contract met de leverancier, verkoopaccounts op bijvoorbeeld platforms als Amazon of Bol.com. Als laatste telt de voorraad en inventaris mee.
Toekomstperspectief van de webshop
Om te bepalen wat de toekomstige winst en omzet is wordt er doorgaans gebruik gemaakt van de Discounted Cash Flow-methode, ook wel bekend als de DCF-methode. Deze methode maakt het mogelijk om uit te rekenen wat een webshop na overname ongeveer gaat opbrengen, min de kosten die je ervoor betaald. Is de webshop de afgelopen jaren bijvoorbeeld snel gegroeid, dan is dit van invloed op de uitkomst. Daarnaast is er rekening gehouden met het feit dat de eerste euro’s die verdiend worden na overname meer waard zijn, dan inkomsten die pas na twee of drie jaar worden verdiend.
Deze berekening geeft een indicatie over wat de website waarde kan zijn. Het is natuurlijk altijd belangrijk om met de huidige eigenaar goed in gesprek te gaan en meer te weten te komen over alle ins en outs van de webshop. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het overname bedrag hoger ligt omdat er waardevolle contracten zijn met leveranciers of juist minder omdat er al lang geen onderhoud meer heeft plaats gevonden.
De overname
Wanneer je het met de verkoper eens bent geworden over de prijs, kan de overname in gang worden gezet. Ten eerste stel je een geheimhoudingsverklaring op, vervolgens kun je nog onderhandelen over aanvullende voorwaarden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de vorige eigenaar nog voor een bepaalde tijd betrokken blijft bij de organisatie, in ruil voor een vergoeding.
De overdracht van de webshop
Uiteindelijk is het punt daar gekomen en ga je webshop en alles wat daarbij hoort daadwerkelijk overnemen. Wanneer het om een bv gaat, dan gaat het alleen om de aandelenoverdracht. Dit is een vrij formeel proces en hier komen wat kosten bij kijken. Het voordeel hiervan is dat het direct geregeld kan worden en het goed te doen is.
De overdracht van een eenmanszaak is echter wat lastiger. Dit komt omdat je het KVK-nummer niet kunt overnemen. Het overnemen van een kleinere webwinkel lijkt dus makkelijker doordat je de domeinnaam overneemt. Maar let hierbij dus op dat klanten, partners en leveranciers zaken deden met de vorige eigenaar.
Reactie schrijven