In veel branches is er momenteel sprake van een hevige concurrentiestrijd. Salesteams maken overuren, de strijd om uitvoerend personeel is losgebarsten en er worden torenhoge omzetten geboekt. Om ‘top of mind’ te komen en te blijven speelt de marketingafdeling van het bedrijf een essentiële rol. Zichtbaarheid is de sleutel om de concurrentie het nakijken te geven.
Creativiteit versus effectiviteit
Veel marketingteams bulken van de creativiteit. Dat is tenslotte hun roeping, waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Toch is marketing meer dan alleen lekker creatief bezig zijn. Effectiviteit is een must en daardoor wordt steeds vaker gezocht naar meetbaarheid, ROI en de balans tussen online en offline. Tenslotte, je wilt groeien, resultaat boeken of misschien zelfs een award in de wacht slepen.
Personal touch
Al snel wordt gekozen voor online, want daar is de massa te vinden, daar kan worden bewezen dat marketing effect heeft met allerlei statistieken. Logisch, want dat hoort erbij en zonder te meten wat de resultaten zijn kan niet worden geoordeeld of men op de juiste weg is. Maar is er wel voldoende aandacht voor de welbekende marketingmix? Online kan namelijk nooit de echte persoonlijke ‘touch’ worden meegegeven. Dat kan alleen door face-to-face contact, door te ontmoeten en te verbinden.
Na twee jaar corona en zware lockdowns zijn mensen ook weer toe aan persoonlijk contact, eropuit gaan, relaties managen. Fysieke aanwezigheid van bedrijven en promotie op expo’s congressen, netwerkborrels, events, beurzen, festivals, meetings, round tables en seminars is dan ook een goede aanvulling op al het online geweld. Onderscheidend vermogen kan daardoor behaald worden met authentieke marketing.
Give aways en rollup banners opfrissen
Ga je op pad om je bedrijf te promoten, dan zijn goede promotiematerialen belangrijk. blaas het stof af van de give aways, folders, spandoeken, vlaggen en banners. Is al het materiaal nog wel mooi en van deze tijd? Daar komt de creativiteit van het marketingteam in het spel. Welke projecten staan er op de planning, welke doelen wil men behalen en op welke wijze wil de organisatie zich profileren? Folders zijn niet meer van deze tijd in het digitale tijdperk. Give aways moeten van goede kwaliteit zijn en rollup banners moeten het verhaal van de organisatie in één opslag aan de doelgroep vertellen.
Dat maakt het vak van marketing zo mooi. Prikkel de promotieteams en het succes wordt afgedwongen.
Reactie schrijven